Jak szukać informacji?

To mały poradnik dotyczący researchu online i nie tylko, must to read dla autorów artykułów na WIPO.

Research to podstawa. Najpierw przeczytaj bardzo dużo i zapisuj artykuły z cennymi informacjami albo rób notatki. Albo zapamiętuj, pisząc z głowy.

Na koniec artykułu zawsze muszą być podane wszystkie źródła. To ważne. Przy linkach możesz też podać datę, kiedy została znaleziona informacja, choć to nie jest aż tak istotne. Przy przeprowadzonym wywiadzie dokładna data jest już bardzo ważna.

Zbieraj wiedzę w bardzo szerokim spektrum. Nigdy nie przepisuj czyichś słów. Ograniczaj się do podawania prostych i suchych informacji, poradnikowych. Pisz tak, jakbyś sam sobie albo komuś zupełnie nie znającemu tematu, ale jednak będącemu branżystą, chciał wyjaśnić, nauczyć go tego. Aby zrozumiał po wysłuchaniu / przeczytaniu Cię od razu mógł zacząć działać.

Szukając wiedzy na dany temat, używaj bardzo wielu różnych słów i zestawów słów, mieszaj je, odmieniaj, znajduj synonimy. Po przeczytaniu artykułu nr 1 wybierz nowe słowa i szukaj dalej. Używaj zapytań suchych, technicznych np. ogrody strefa reprezentacyjna, ale też takich jakie zadałby człowiek np. jak zaprojektować strefę reprezentacyjną ogrodu. Drąż temat z różnych stron.

…i oczywiście wpisuj zapytanie w różnych językach. Angielski, francuski, niemiecki… to podstawa. Można też szukać po rosyjsku.. hiszpański można sobie darować. Albo wpisuj zapytanie w innym języku wprost w polskie Google, albo ustawienia wyszukiwania zmień na konkretne kraje.

Google mają narzędzia wyszukiwania w których możesz zmienić swoje wytyczne – np. pominąć odwiedzone już strony.

Zawsze zostawiaj stronę z wynikami otwartą, a wchodź na nowe strony w nowej karcie – wystarczy kliknąć myszką z wciśniętym klawiszem CTRL albo prawym klawiszem i tam > otwórz w nowej karcie

Google translator i dla trudniejszych słów – ling.pl pozwolą Ci dość swobodnie walczyć w innych językach.

Nigdy nie poprzestawaj na 1 stronie w Googlach. Poza Googlami istnieją też inne wyszukiwarki, które możesz zweryfikować. Bing, Yahoo, Duckduckgo, Lycos..

Jeśli szukasz dokładnej, dosłownej frazy używaj cudzysłowów drewno dębowe

Jeśli wpisujesz jakąś frazę np. róża i wyskakuje dużo bzdurnych wyników, wyrzuć powtarzające się ich słowa za pomocą minusa np. róża miłość wiersz poezja itd…

Tak samo używaj innych komend dla wyszukiwarek (tutaj działające na 100% w Google) – najpopularniejsze to:

+ – kiedy chcesz aby jakieś słowo na pewno znalazło się w wynikach np. angielskie the, and.. które zwykle są ignorowane.

~ – kiedy chcesz znaleźć dane słowo i jego synonimy.. ale to często słabo działa albo wcale

| – to oznacza LUB czyli szukasz np. róża bantry bay | róża bonica – wtedy  wyrzuci strony które mają albo tą albo tą

site: – szukasz tylko na danej stronie np. wolontariat site:oop.org.pl – przeszuka tylko naszą witrynę. przydaje się jak trafisz na dobrą wielką i wiarygodną kopalnię wiedzy i chcesz tam znaleźć określone tematy

related: – czyli podobne strony, np. related:onet.pl znajdzie podobne serwisy z informacjami . przydaje się, jak znajdziesz dobre źródło i zastanawiasz się, czy nie ma innych tego typu

link: – wyświetla strony, które linkują do wskazanej np. link:onet.pl znajdzie Ci strony kierujące Cię na Onetu. To narzędzie działa gdy znajdziesz duży serwis informacyjny a chcesz znaleźć mniejsze strony, które też z niego korzystają jako źródła

Korzystaj z podpowiedzi na dole strony wyszukiwarki. często są pomocne.

Pamiętaj, że internet to płytkie i niepewne źródło informacji. Książki i magazyny (też skrypty prace naukowe) są w naszym przypadku o wiele lepsze. A najlepsi są ludzie, choć każdy człowiek może się mylić. Dlatego też tak ważne jest podawanie źródła. Zapisuj też książki i źródła podane na różnych stronach, żeby móc potem do nich dotrzeć.

Nie wahaj się pisać i dzwonić do ludzi, którzy wydają Ci się merytoryczni i mogą udzielić szerszych wyjaśnień lub informacji na jakiś temat. Poinformuj ich, że piszesz taki a taki tekst i że podasz rozmowę z nimi w źródłach, a jeśli chcą, to może linkować do wskazanej przez nich strony. Zapisz to koniecznie, żeby nie zawalić danego zobowiązania. Zrób sobie listę wysłanych zapytań i przeglądaj ją po tygodniu. Jeśli na coś nie otrzymasz odpowiedzi – wyślij grzeczne ponowienie, przypomnienie czy Twoje pytanie dotarło. Jeśli nadal nie będzie odpowiedzi – zadzwoń i spytaj, czy mail z zapytaniem dotarł. Jeśli nadal nie odpisze – zapomnij o tym źródle, nie jest solidne. Zapisuj sobie te kontakty – będą dla Ciebie cenne w przyszłości.

Porządkuj swoje źródła. Korzystaj z zakładek swojej przeglądarki. Porządkuj się w tematyczne lub logiczne foldery. Ułatwiaj sobie pracę, nie zaczynaj jej zawsze od nowa.

Excel jest dobry do robienia baz danych, kontaktów, linków, itd.. Word do pisania.

Bądź podejrzliwy

  • względem blogerów i amatorów. Często mogą podawać fałszywe informacje, nie złośliwie, ale z niewiedzy. Mogą próbować coś sprzedać, ukrywając, że artykuł jest sponsorowany. Brzydka strona, zbyt prosta i dziecinna, wulgaryzmy, błędy ortograficzne i językowe.. to mogą być dobre lampki ostrzegawcze. A czasem po prostu intuicja.
  • wobec zbyt emocjonalnych tekstów i komentarzy, zbyt wylewnych, emocjonalnych, negatywnych lub pozytywnych. I zbyt rewelacyjnych informacji, których nie potwierdzają żadne inne źródła.
  • na stronach komercyjnych. Staraj się wyczuć, czy firma podaje o swoim produkcie fakty, czy chwali się na wyrost.

Google Chrome to dobra i wygodna przeglądarka.

Ta wiedza jest cenna w dzisiejszych czasach. Wyszukiwanie i sprawdzanie informacji na dowolny temat przyda Ci się w każdej zawodowej i życiowej sytuacji. Trenuj tą umiejętność i rozwijaj ją, bo jesteśmy zalewani śmieciowymi informacjami i niezbędne staje się odsiewanie ich od tych wartościowych.


 

autor: Jakub

Dodaj komentarz